Wednesday, November 12, 2014

Intern vs Real Job

Hai. 

Memandangkan ramai rakan rakanku yang sedang menjalani latihan praktikal, maka secara tiba tiba terkenang ketika zaman praktikal sendiri pada april hingga julai yang lalu.

Rasa berbeza betul masa zaman prakatikal dengan zaman bekerja sebenar.

1) Penerimaan

Ni depends on company and environment. Tapi mostly kat company lama, tengok budak budak parktikal mana depa pandang sangat. Takat introduce gitu gitu je la. Aku lagi la masuk2 takde introduction apa terus kena......................................duduk and key in extension number untuk staff kat situ. hmph.


Bila dah kerja betul betul, Masuk pun ada introduction. Ada training, dia bawak tour kat satu office (2 levels). Training for a week camtuh. Kire ada preparation la before start kerja. Pastu takde pulak orang buat layan tak layan cam office lama. 

------------------------------------------------------------

2) Kerja

Masa praktikal, memang baaaaaaaaaaaaaaaaaanyaaaaaaaaaaaaaaaaaaak gilaaaaaaaaaaaaa masa terbuang. Serious cakap. Bukan tak pernah mintak nak buat kerja tu kerja ni, tapi macam terbatas sikit. Fresh grad khennn. Most of the time kerja aku baca beautifulnara (bhahaha dulu tak pernah suka tapi takde kerja sangat, terpaksa la. heheh), baca blog. Masa awal awal bukak facebook and twitter siap. Mampu? Lepas2 tu tak dah la. Dah faham tempat kerja. Hik.

TRUE STORYYYYY. I was asked to type the same bloody documents over and over again. [source]


Bila dah kerja betul betul. Kerja takde la sentiasa ada, tapi takde la sampai boleh baca gossip time kerja, boleh bukak social networks bagai. Okay sebenarnya office kitorang pakai intranet je, plus phone kena letak dalam locker. Bhahaha. Tapi okay jugak macam tu. Meriah uolls. Takde la masing masing ngadap phone je. And kalau taktau orang tak segan nak tanya orang sekeliling. Sebab diorang akan tolong. Tak pandang rendah pun okay. 

------------------------------------------------------------

3) Communication

Masa praktikal communication aku sangat kurang. Masa awal awal tanya la jugak itu ini itu ini. Tapi sebab rasa rendah diri, memang aku banyak diam. Nak nak pulak lepas aku pernah tanya something sekali supervisor aku cam buat muka. Dia bukan la jahat sebenarnya, tapi dia jenis tak kuasa. Time tu aku tekad nak tukar tempat praktikal terus (over to the max), besoknya dia okay siap tolong aku setup email lagi. Hikhik. Time tu baru tau oh environment office jangan nak ngengada sensitp lelebih.

biasanya yang cakap user bodoh diorang akan mute kan phone tu, or hold user tu. hihihi [source]


Dah kerja betul betul ni baru communication okay sikit. In terms of speaking in English confidently (cehwahcecehwah) and speaking with colleagues, dua dua Alhamdulillah dah okay sikit. Masa praktikal dulu diam je buat kerja sendiri. Sekarang ni still diam, tapi campur jugak kalau diorang buat lawak. Kira aku ni observer gitu. kahkah. Semua ingat aku ni pendiam. Which is normal actually. Semua orang time mula mula kenal aku ingat aku diam. And naive. Hakikatnya.....hihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihihih mari rakan rakan terdekat ketawa hihi bersama saya hihihihihihihihih. 


Okay dah tu je nak cerita. Pendek kata Alhamdulillah first job after praktikal so far so good. Awal awal dulu rasa nak berhenti je bila most of the people around me kept saying "why choose this job? kenapa tak ambik kerja lain? Not a good job to start your carrier. I can help you find better place with better $$$$. bla bla bla bla." zzzzzzzT_TzzzzzzT_T

Lepastu umi cakap kerja je dulu, carik pengalaman. Lepastu kena brainwash dengan paez bahrin lepastu baru okay. 

Okay have a nice day. Good bye (closing before ending a call). hihihi.

byebye.


p/s : tak semua rasa pengalaman yang sama. maybe orang lain time intern dia tak kena camni, maybe dia kena buat coffee or photostat fake documents =) hahahahah k.

p/s/s: this post is about my experience okay. Tiada kena mengena dengan yang sedang mahupun akan menjalani praktikal =)

No comments: