Sunday, January 6, 2013

Nak jadi jutawan ?

Di satu malam yang hening, telefon Eija berbunyik.

"Wey korang nak pergi dinner tak? malam terukir di bintang. RM10 je wey." Eija cakap.

Bee pulak balas, "Eh nak nak! Jom la Wafa jom. Nanti kau sorang sorang kat bilik."

Pendek cerita, gua ikut je lah. Padahal dah biasa dah sorang sorang kat bilik. Seronok lagi ada lah sebab boleh karok kuat kuat. Mihihi. Sebab sem ni saving gila barbie, so RM10 tu boleh buat makan gua 4 hari tau. Biasa beli lauk tengahari je 2.50 tetiap hari. 

So besok kitorang pergi lah dinner tu. eh silap, "DINNER" tu. Sebelum pergi macam pelik jugak, apehal murah sangat sampai RM10 dinner? kat luar kolej pulak tu. Dalam kolej pun paling paling RM30 ok dinner.Tu pun berbaloi. diulangi, BERBALOI GILA.

Sampai sampai kat destinasi, oh btw bukan malam terukir di bintang sebenarnya. Malam Setahi Bintang (bukan nama sebenar). Gua dah pelik, kenapa dia punya "dinner" kat cafe yang gelap, takde bekalan elektrik, lepastu ambil lauk dalam gelap. memang dinner macam kat rumah la. cuma rumah gua lagi best, ada lampu, takde makan tepi jalan. 

Lepas makan, kitorang masuk kat auditorium. Baru start program, gua dah pelik dah. Program jenis konon positif kena jerit "Boleh!" kuat kuat ni memang bukan kegemaran gua lah ni. Kebencian adalah. Lepastu tiba tiba.................




Babi. (Its an animal, so it cant be considered as cursing). 

Rupanya nak promote produk babi. Ok la i have nothing against people who wanted to change their life, hidup susah, bisnes maju tup tup jadi jutawan who the hell cares anyway kan? Serius gua tak kisah. Gua bengang sebab orang yang jual tiket konon ada dinner tu, dia cakap, 

"Dinner ni ada makan makan, ada tarian tradisional, kebudayaan, cabutan bertuah, gajet gajet semua." 

Dia langsung tak sebut 

 "oh lagi dinner ni sebenarnya nak promote produk nak jadi kaya cepat sihat dan kuat  dan ada dengar talk macam mana nak jadi jutawan cepat nak mampos."

Itu paling pelik. Kau bayangkan dari start sampai habis, kitorang kena dengar bullshitters cerita pasal diorang punya bullshit , doa pun mintak nak jadi jutawan jutawan jutawan jutawan jutawan. 

Paling tak boleh blah, ada sorang pakcik tua ni, dia dah ceramah dok ulang ulang perkataan MLM , Multilevel Marketing, banyak kali, last sekali dia boleh cakap camni, 

"Ini bukan MLM ye, walaupun saya ulang banyak banyak kali tadi. Ini adalah E-Commerce!!!"

gua dalam hati, ini adalah babi. 



"Saya malu kalau mati dalam kemiskinan!" WTF WTF WTF WTF WTF WTF?!

 Kekayaan bukanlah kemuliaan, kemisninan bukanlah penghinaan. OK quoted it from facebook, bukan gua yang cakap. Tapi memang betul kan. mati dalam kaya, bukan boleh bawak masuk kubur pun. 

Dah la, penat. So korang (konon ada orang baca), kalau orang ajak makan free, atau dinner murah daripada biasa, please, baik kau dinner maggie.

Oh anyway, terima kasih lah akak sebab dah bazir duit makan 4 hari saya dan masa 8 jam saya dalam hidup untuk join your so-called-dinner-hebat-jutawan-bullshit tu ye. 

Diingatkan, i have nothing against these type of people. nak ubah nasib katanya. tapi tak payah nak tarik orang dengan menipu. semoga cepat kaya lah ya. 

.

No comments: