Tuesday, January 12, 2021

Placenta Previa what?

Hi.


So tadi aku baru balik dari checkup 7 months kat Klinik Kesihatan (KK). Sampai kat scan, doctor cakap aku punya uri tu rendah. Haritu time detailed scan doctor dah cakap dah, tapi dia suruh repeat scan on 28 weeks. So baby punya position tu kira menyonsang. Aku confident eh time baby gerak cam "ha ni mesti dah kepala terbalik ni" hshshshs. 


So doctor explain lah condition uri ke bawah ni nama dia Placenta Previa. Dia jadi bila kedudukan uri tu dekat dengan pangkal rahim and menyebabkan baby tak boleh berpusing.  Lepastu doktor explain ada 4 jenis kedudukan placenta ni, boleh refer kat screenshot bawah ni. 


source from here

Aku punya condition is Type 2. Maksudnya until 32 weeks ada chance lagi baby nak berpusing kepala ke bawah. If 32 weeks pun still songsang jugak, doctor akan refer hospital pakar. possibility untuk c-zer tinggi sebab laluan tu sempit and baby takleh pusing. gitu la ayat ringkasnya.


so aku tanya la doktor sebab apa ni terjadi. sebab pemakanan ibu ke or tak bersenam ke apa. Kang kalau orang tanya "mak dia tak buat bla bla bla tak?"  or "mak dia ada makan apa2 tak?" aku dah ada jawapan la nak bagitau. In my case sebab ada history of D&C time gugur masa kandungan first. Other causes boleh jadi sebab pernah ada history of czer jugak. Nak lagi detail boleh baca sini. Its very helpful and mudah difahami. 


so in 2 weeks time kena scan balik. hopefully baby dah boleh pusing kepala ke bawah lah. if not memang kena czer. Tu 1 hal, takut kena admit hospital awal wuwuwu. Doctor banyak kali cakap jangan angkat benda berat2, kena selalu rehat, kalau ada darah walau sikit pun kena cepat2 pergi hospital. Rupanya bila aku baca article tu memang dia kata placenta previa ni mudah nak tumpah darah. Tu yang doctor tak bagi angkat berat2 ke apa. 


Ah lepastu aku baca pasal article pasal czer. lepastu seram sejuk sorang sorang hshshsh. Aku pernah tengok live kakak aku nak turun katil lepas dari czer sakit dia camne. Tu ia lah swasta nurse tolong, baby kat nursery. Ni aku nak beranak gomen nokkkk. Tau facility hospital gomen lagi better dari swasta, tu tak dinafikan. Tapi ye lah kita pun faham nak dapat special punya layanan kirim salam harap mak long lah kan ramai patient. Nak pulak orang kata beranak time musim baby PKP. Ah sudah..... Oh lepastu doctor dah cakap biasa kalau case camni, memang swasta pun biasanya akan tolak hospital kerajaan jugak. so yeah.....plus aku pun memang takde duit nak gi swasta hshshshs. jadi sedar diri sendiri.


Tapi takpe la praying for the best je ni. Ni aku type pasal czer pun tiber rasa kecut perut sendiri. Oh btw uri ke bawah ni jangan nak urut2 ke apa ya. Baca niii.

source from here

Nasib buat research jugak ye, tadi aku call MIL aku cerita pasal ni dia tanya "habis tu nak kena urut ke?" Kalau tak aku pun mungkin menyetujuinya memandangkan badan memang tengah sakit sakit sekarang hshshs.


Okay la tu je nak citer. bye

No comments: