Saturday, October 25, 2014

Annoying End users

Hello.

So last week was kinda tough. Since i had to woke up at 3 am every morning to go to work. Hey walaupun dekat kau jangan ingat senang okay nak pergi office pagi pagi macam tu. Nasib baik ada kasih seorang ibu sanggup bangun sekali nak hantarkan anak beliau ke office. Padahal kalau jalan kaki 8 minit je okay. Tapi kalau pukul 3.30 nak jalan kaki mungkin 3 minit sampai dah la sebab most probably aku akan berlari lari anak ke office.

A photo posted by aliahwafa (@aliahwafa) on




Last week jugak kitorang dah start answer calls and emails. Padahal training sepatutnya sebulan okay. Grrr. Tapi it wasnt that bad since there were many helpful colleagues around us. First day memang setiap calls setiap emails semua gua tanya. 

[source]


"User ni cakap laju sangat camne?"
"User ni nak tau work order. Work order tu apa?"
"User ni monitor dia rosak. Nak buat apa?"
"User ni nak rest password dia. Tapi tak dengar application apa. Camne?"

Tapi second day okay dah la. Eh AKU SEBENARNYA NAK CERITA PASAL END USER YANG ANNOYING AH. Last week end user yang annoying;

1 -  End user yang tak reti bahasa.

Ada satu call tu, end user mintak special font untuk kerja dia. Bila cakap kitorang akan bagitau kat team yang sepatutnya, dia tak puas hati. In the end "is there any supervisor i can talk to there?" So i passed the call to my colleague. Ada la dalam few minutes diorang cakap. Letak je call;

"Fcuker punya perempuan. Teeet. Tuuuut betul. bla bla bla." Dia cakap last 3 months, ada orang installkan untuk dia by phone. Well maybe she called the wrong team. Or maybe she was just idiot. Okaybye takbaik. 

2 - End user yang letih dan meletihkan.

Haritu aku sepatutnya break pukul 6.15 am okay nak gi subuh. Tetiba tup tup dapat call. Perempuan tu mengeluh manjang. Tak ingat pulak apa issue dia. Issue nak mintak lempang kot. Eh? Dah ah dah bagitau nak pass issue kat team sepatutnya, "haih....you dont hang up ah. Dont put me on hold." Lepastu "haihhhh." and haihhhh lagi. Sampai la waktu short break aku nak habis. Hmph. Bukan dia je letih, aku pun letih sekali dengar dia letih. 

3 - End user acah acah nak gertak kau.

Haritu ada end user ni call nak reset password. So aku pun reset password dia, Hello123. Aku rasa dia kurang cerdik ke apa tak tau lah kan.

"Hai your password has been reset. Can you try logging in using this password "Hello123" capital H." Aku rasa dia letak camni "Hello123H". Lepastu takleh lagi suruh reset lagi, "Today123. Capital T." Aku agak dia key in "Today123T" kot. Lepastu sibuk salahkan server la apa jadah la. Kata nak report kat support team lain, siap mintak "whats your employee ID?" Aku pun apahal perempuan ni. "My employee ID?!"

Pastu colleague aku cakap "Bagi je. Diorang ni memang camni. Aku dia siap mintak employee ID, nama penuh, nama manager semua. Bagi je."

Mula mula rasa macam susah nyeeeee kerja ni. Sampai satu hari colleague aku cakap "kau takyah fikir nak resolvekan semua issue diorang. Kau ingat je kerja kita, raise ticket, dispatch kat team lain Tu je. Takyah susah susah pikir."

Sebijik cam apa yang supervisor time intern cakap. "Kau ni takyah ikutkan sangat user tu."

So lepas lepastu mana mana yang memang takleh resolvekan issue, cakap elok elok, diorang okay je. Mostly okay la. Yang annoying ada la dua tiga orang per day. Hehehe. Tapi mostly okay. Cabaran dia kalau dapat user yang cakap laju nak mampuih la. 

Okay bye.

2 comments:

Nabilabee said...

hahahaha. chaiyok wafa ! bdw, awal gilaaa kau g keje. go go chaiyokk wafa :D

_aliahwafa_ said...

thanks bee. hihihih. nak buat camne dah takleh bangun lambat macam masa belajar hikhik