Saturday, May 6, 2023

Raya 2023

 Hellooo.

Macam biasa pukul 6 pagi update blog ya. Hshshs. Tadi blackout lepastu terjaga dah sampai sekarang tak boleh tidur. 

Tak tak, ni bukan zaman dulu nak letak gambar raya 44 keping dalam blog. Just nak cerita yang this year's raya i (we) am finally able to accept guests to come over for raya. and i love it!!! hahahhaa. suka masak pastu orang makan. before this memang orang nak datang raya pun selected je nok. yang datang 2-3 kepala je. sebab i tak reti le nak masak banyak2 nak agak sorang makan berapa banyak hshshs.

also bulan puasa haritu buat 2 kuih raya. which i think saved me a lot? wuahahha padahal tak pun. beli barang baking je dah nak beratus hahah. tapi better than beli kuih raya berapa ratus dapat beberapa jenis tapi sebenarnya tak sedap pun. worse, dari dough yang sama je dia tukar2 itu ini. kerepek2 mak aku dengan MIL bagi, ah gabung2 cukup 6 balang. 

Paling laku is chocolate chip ya. Buat 2 kali, each batch dapat dalam 2 bekas tupperware berapa ml tah. 2 bekas je buat makan tuan rumah sendiri hshshs. Next year nak buat lagi banyak, insyaAllah. 

Oh nak get back to topic pasal tetamu, haritu family aku, adik beradik semua berkumpul kat sini including makcik aku, her husband and their 3 kids. Total 23 orang. Kelam kabut gak la masak (padahal dari pagi dah masak benda simple je pulak tu macaroni bakar hshsh), lepastu beli dominos kat grabfood baru teringat eh raya ada ke rider. nasib baik dominos hantar guna delivery dia. aku dah cuak eh sebab aku masak benda ringan je, bukan juadah raya. Kenapa? sebab sebelum tu diorang raya rumah kakak aku so aku target semua datang sini dah kenyang hahaha.

lepastu bestfriend datang raya, hari jumaat ya, which besoknya tu nak balik johor. kelam kabut aku in between teams calls, replying emails, kemas rumah, mandikan anak, at the same time nak masak sambal. aku buat nasi lemak btw. time aku buat sambal kawan aku datang. nasib kawan baik pandai dia buat cam rumah sendiri, amik cawan, amik air sendiri. hshshshshs i love my friends!!

patutnya 3 orang datang (minus their plus ones), tapi sorang nak gerak dari banting kul 7 camtu. so aku terpaksa tolak sebab banting ke kajang berapa lama pulak kau, besok nak kena bangun awal pi johor. plus it was raining at that time. tapi hopefully petang ni ada rezeki jumpaaaa. in the end ada 2 org kawan aku datang on that day. habis nasi lemak yeay akak lega. kawan aku siap cakap kat husband dia "yang kita kena datang rumah dia yang. rumah dia ni susah nak dapat datang ni."

kakakkakaka ye la for the past 6 years kot asal orang nak datang je either aku balik kampung (dulu balik kampung husband for raya lama gila ya i nak nangis setiap kali balik ahahha but yeah we'll save that story for another post gitchewww as if ada orang baca selain kau) or anak tak sihat. selalu antara dua tu je la.

Okay la dah 6.30 aku pun dah ngantuk nak tidur balik byeee

No comments: