Sunday, November 9, 2014

Sebulan.

Haiiiiii.

Hari Ahad adalah hari bosan sedunia tau tak sebabnya kau bukak tv, tengok semua channel, kau akan rasa nak bakar TV. Nak keluar, gaji tak masuk lagi + malas yang amat.

So anyway baru aku perasan aku sebenarnya dah cukup sebulan kat tempat kerja baru. yeay. Haritu masa awal awal beriya kira by weeks. Konon dah target nak kerja setahun je kat situ. Lepastu masuk week3 dah okay sebab speaking skills dah okay sikit. And dah pandai goreng user sikit sikit. Blame my colleagues please.

"Kau cakap dengan dia, restart laptop, lepastu kalau ada papehal please call ITSD back."

"Wafa cakap je nanti suruh dia call IT balik. Jangan tunggu user restart laptop."

So .......yeah. Hehehe. Awal awal dulu tak reti melarikan diri. Hikhik.

Paling best haritu ada user call, twice cakap ngan aku. Lepastu dia kata dia ada kerja, i'll call you later. What's your name again? Wafa. Okay wafa.

Lepastu balik kerja ada colleague cakap "He called and said can i speak to wafa? i said you're on call." Awwww padahal time tu mungkin aku tengah merenung skrin kira waktu nak balik. Padahal lagi aku lega takyah jawab call lagi sebenarnya. Dah nak balik okay.

One thing i hate about users are those who drag my short breaks and meal break time. Every second, every minute counts okay.

Oh sebenarnya post ni sangat random.

Bye.


Saturday, October 25, 2014

Annoying End users

Hello.

So last week was kinda tough. Since i had to woke up at 3 am every morning to go to work. Hey walaupun dekat kau jangan ingat senang okay nak pergi office pagi pagi macam tu. Nasib baik ada kasih seorang ibu sanggup bangun sekali nak hantarkan anak beliau ke office. Padahal kalau jalan kaki 8 minit je okay. Tapi kalau pukul 3.30 nak jalan kaki mungkin 3 minit sampai dah la sebab most probably aku akan berlari lari anak ke office.

A photo posted by aliahwafa (@aliahwafa) on




Last week jugak kitorang dah start answer calls and emails. Padahal training sepatutnya sebulan okay. Grrr. Tapi it wasnt that bad since there were many helpful colleagues around us. First day memang setiap calls setiap emails semua gua tanya. 

[source]


"User ni cakap laju sangat camne?"
"User ni nak tau work order. Work order tu apa?"
"User ni monitor dia rosak. Nak buat apa?"
"User ni nak rest password dia. Tapi tak dengar application apa. Camne?"

Tapi second day okay dah la. Eh AKU SEBENARNYA NAK CERITA PASAL END USER YANG ANNOYING AH. Last week end user yang annoying;

1 -  End user yang tak reti bahasa.

Ada satu call tu, end user mintak special font untuk kerja dia. Bila cakap kitorang akan bagitau kat team yang sepatutnya, dia tak puas hati. In the end "is there any supervisor i can talk to there?" So i passed the call to my colleague. Ada la dalam few minutes diorang cakap. Letak je call;

"Fcuker punya perempuan. Teeet. Tuuuut betul. bla bla bla." Dia cakap last 3 months, ada orang installkan untuk dia by phone. Well maybe she called the wrong team. Or maybe she was just idiot. Okaybye takbaik. 

2 - End user yang letih dan meletihkan.

Haritu aku sepatutnya break pukul 6.15 am okay nak gi subuh. Tetiba tup tup dapat call. Perempuan tu mengeluh manjang. Tak ingat pulak apa issue dia. Issue nak mintak lempang kot. Eh? Dah ah dah bagitau nak pass issue kat team sepatutnya, "haih....you dont hang up ah. Dont put me on hold." Lepastu "haihhhh." and haihhhh lagi. Sampai la waktu short break aku nak habis. Hmph. Bukan dia je letih, aku pun letih sekali dengar dia letih. 

3 - End user acah acah nak gertak kau.

Haritu ada end user ni call nak reset password. So aku pun reset password dia, Hello123. Aku rasa dia kurang cerdik ke apa tak tau lah kan.

"Hai your password has been reset. Can you try logging in using this password "Hello123" capital H." Aku rasa dia letak camni "Hello123H". Lepastu takleh lagi suruh reset lagi, "Today123. Capital T." Aku agak dia key in "Today123T" kot. Lepastu sibuk salahkan server la apa jadah la. Kata nak report kat support team lain, siap mintak "whats your employee ID?" Aku pun apahal perempuan ni. "My employee ID?!"

Pastu colleague aku cakap "Bagi je. Diorang ni memang camni. Aku dia siap mintak employee ID, nama penuh, nama manager semua. Bagi je."

Mula mula rasa macam susah nyeeeee kerja ni. Sampai satu hari colleague aku cakap "kau takyah fikir nak resolvekan semua issue diorang. Kau ingat je kerja kita, raise ticket, dispatch kat team lain Tu je. Takyah susah susah pikir."

Sebijik cam apa yang supervisor time intern cakap. "Kau ni takyah ikutkan sangat user tu."

So lepas lepastu mana mana yang memang takleh resolvekan issue, cakap elok elok, diorang okay je. Mostly okay la. Yang annoying ada la dua tiga orang per day. Hehehe. Tapi mostly okay. Cabaran dia kalau dapat user yang cakap laju nak mampuih la. 

Okay bye.

Thursday, October 16, 2014

Anak Jati PJ (only section 14)

Hai.

So minggu ni aku dah letak jawatan sebagai penganggur dan dah mula bekerja semula. Yeay..........happy sangat........

Tapi Alhamdulillah sebab office sangat dekat dengan rumah. 8 minutes walking from home. Peluang yang jarang jarang sangat ada okay. So bila office dekat dengan rumah, tipu la kalau kata tak familiar dengan persekitaran tempat kerja kan. Hewhewhew.

Sebenarnya mula mula masuk kerja aku taknak bagitau pun tinggal kat mana, Tapi team lead aku amboi kemain, setiap kali kena perkenalkan diri je mesti dia sebut "wafa lives very far from PJ. VEEERY far from here." Hish. Lepastu orang tanya kat mana, mesti la aku kena jawab, "I live in PJ. hehe." And my team lead would add "she lives just across the street." K. hahahaha.

So anyway, tadi ada sesi pengenalan lagi dengan few of our seniors camtuh. Boss suruh semua tanya soalan. Aku sepatutnya orang first kena tanya, tapi taktau nak tanya apa, so boss suruh tanya last sekali. Since semua orang tanya pasal IT related issue je, aku pun taktau nak tanya apa. Penat pikir nak tanya apa. Last sekali dah sampai turn;

Boss : Okay, ask your question. :)))

Me : Non IT related question can right?

Boss : Of course. Feel free to ask. :)))

Me : Where's the most cheapest place to go for lunch?

My boss smiles a lot. Hence the :))) sign. hehehe. Everyone laughed. Elelele tau semua dah mengantuk and boring kan sebab asyik citer pasal kerja kennn. hikhik.

So all of the seniors answered my questions.

"In jaya 33 got MnJ. The price there are quite cheap and reasonable."

"Across the street got KFC. And behind the KFC there are many malay stalls that sells nasi campur. Many halal foods there. There's also mamak there."

"And at the new mall got Serai, and white elephant something, a thai restaurant, texas chicken." (padahal aku tanya paling murah. tiba tiba cakap Serai.)

"There's nasi lemak infront of maybank also. Downstairs got Barn Thai, with the sparkly chairs and all. :)))"


So aku diam je la. Padahal dah tau dah kat mana semua semua tu. TIBA TIBA, team leader aku dengan soalan lazimnya, "Wafa lives very far from PJ."

So aku pun terpaksa jawab, "I live in PJ. Just nearby. hehe." And......bila semua orang tau aku sebenarnya duduk dekat sangat dengan office. Semua macam terkjeut. XD. I can see some of the faces in front were like "whaaaaa".

Boss : Since when you live in PJ.

Me : errr since birth? hehe.

Guy infront : Parents house also in PJ?

Me : Haah. Hehehe

Boss : See, she was just testing you guys :))) ( < still with his big smile)

Another guy infront : so were all our answers correct?


Gua gelak je la sambil angguk. Adoi baru nak buat buat naive taktau pape pasal area PJ. Mesti terkantoi punya.

Tapi so far our team is okay la. Hehe. No my team leader is okay. She's nice. Hehe. NOO i dont hate here just because she keeps telling people how "far" my house is from office XD.

Okay dah tu je. Bye. hehehe.


Wednesday, October 1, 2014

Vibrator

Hai.

Attention, this is not a porn-like post or blog. Kau jangan kang aku kena lari luar negara pulak (US contohnya) tetiba polis carik kang.
....

Haritu aku tengah duduk duduk kat sofa, adik adik kembar masa tu tengok main Magic School Bus kat laptop, yang tiada tetikus. Ke tengah stalk mamat pengawas mana tah tak ingat la diorang buat apa time tu. Tiba tiba terdengar diorang berborak;

"Akak kena guna vibrator la." *sambil ketawa*

WHATTTTTT mana adik aku belajar benda tu? Mana aku pulak belajar benda tu? Nanti aku cerita. Kehkeh.

So aku pun tanya balik.

"Adik, adik tau ke vibrator tu maksud dia apa?"

"Mouse kan?" (mouse as in tetikus)

"Hoi vibrator tu bukan mouse laaaaaa. Vibrator tu bla bla bla bla bla" (sila google sendiri sebagaimana aku google dahulu). "Kat mana adik tau perkataan tu?"

"Kat instagram faizdickie kan ada video yang pasal mouse boleh scan scan tu."

"Adik ni lain kali taktau maksud tengok la kamus dulu, ni tak main sebut je tah pape. Kalau sebut depan orang lain buat malu je. -.-"


Okay nak elakan orang salah sangka, aku copy jugaklah caption nya;

" Heaaa kau jangan ingat produk ni rekaan minda abang sahaja ok! Ia memang wujud tau! Namanya MyScan! Haha Teruja abang dok main benda ni. Serious abang cakap, kalaulah benda ni abang dapat masa diploma and degree dulu kan senang, tak payah nak gi scan or taip balik nota semua, just scan je guna mouse ni. Yang paling teruja, benda yang kau scan tu leh transform jadi words plak tu! Yelah selalu kalau kau scan satu document, dia akan jadi jpeg or pdf kan? Tapi kalau kau scan guna mouse MyScan ni, document korang boleh ditansform masuk dalam words! Haaa those yang selalu kena taip nota or suka snap gambar buat kolaj patut beli benda ni. Seriously berguna! Anyways kalau korang berminat nak beli MyScan ni, kau leh usha IG @andy_abdullah @andy_abdullah@andy_abdullah or call dia di 012-7187276 or emel di andymyscan@gmail.com! Gi usha ig dia, dia ada post cara guna MyScan ni ha! "

Hahahahdoihhh ni lah payahnya bila budak tak cukup umur teringin nak berinstagram jugakkkkk. Tapi diorang video ni tengok guna instagram mak lah. Pastu aku citer kat mak, dah tak memasal kean explain pulak vibrator tu ape jadahnya. -.-

Anyway, aku tau maksud vibrator tu dari cerita orang putih okay. "Aliens in America Season 1 Episode 17." Okay dah la sila lah google. 

Okay nak tengok movie lah. byebye.


Monday, September 22, 2014

Random nombor i dont know i lost count okay malas nak check sebenarnya

hello.

so cerita pomen dekat facebook ni dah jadi viral nak dekat seminggu ke dua minggu and aku sekarang baru nak bukak sebab busy. Busy apa? Busy main minion rush puaka tu la harom betul asal update habis memory phone aku tu.

Anyway, aku tak tertarik sangat pun dengan cerita tu sebab rasanya bukan cerita sebenar, sekadar renungan. Eh tapi taktau la kot cerita betul. Aku just tertarik kat ayat last dia tu je ;

 Allah tidak pernah menemukan kita dengan orang yang salah melainkan untuk hikmah. Kita saja yang selalu salah buat pilihan.

Bak kata pepatah famous omputih, dont be sad its over, be glad it happened. gittew hihi. at least i've learnt something. i guess. 

One thing for sure, things have gotten a lot better now. God took one person off my life and sent me another 10 crazy happening funny understanding positive gila gila pengantin remaja (not literally 10 person) to cheer me up. Hihi.

Dah la ngantuk nak tidoq. (hakikatnya aku baru lepas bukak satu tab lain). I love you you you you you you and you and you and you and you. (family, friends, you <3>

Hikhik byebye.



Thursday, September 11, 2014

Kerja

Hello.

So, after a looooong wait, I finally got a congratulations you are selected kinda call. Not that I didnt get any call like that before, tapi.....yang dapat dulu tu jenis multilevel punya marketing....so call tu takleh pakai. Jadah nak join MLM siap kena gi interview. Pastu interview standard ceramah MLM makan free lah, Cakap pasal duit, cakap pasal flight pergi overseas bla bla bla bla bla. I'll make another post for that interview. 

So tempat yang pergi interview semalam, company tu dekat dengan rumah, boleh jalan kaki sajorh cuma penat kena turun naik jejantas. Hehehe. 

The interview went well Alhamdulillah (though i had to wait for an hour +), Sebelum pergi nasib baik sempat google "service desk engineer interview question" (harus letak engineer konon nak nampak gah walaupun hakikatnya kerja macam masa intern dahulu kala). So soalan spot yang gua baca, bebetul dia tanyaaaaa nasib baik google!

1) what is a bluescreen death and how do you trouble shoot the computer in such situation? [source]

[source]


Kau fikir masa aku intern aku buat kerja kerja ni? Masa belajar lagi lah idok. Tapi berdasarkan kefahaman gua dari google, Alhamdulillah boleh jawab. Tah betul ke idok jawapan tah le dia angguk je. Tehehe.

Tu je la yang bocor. Soalan paling takleh bla "i am born blind. How can you describe the color blue to me?"

Ah sudah. Cakap macam skies, buta dari lahir pulak. Tah macam mana idea datang nak jawab "i'd relate the color to feelings."

"what kind of feeling?"

"gloomy, down. cause people usually relates the color blue with things like that. Monday blues, blues jeans and etc etc etc. " (i did say blues jeans and i dont know why HAHA. tapi tak lancar macam mana gua type lah. Jenis gugup memang camni. hikhik)

"Good answer. You nailed it."

Me , Yeayyyy dalam hati.

Besok tu dapat call "Hello Syarifah, congratulations you are selected to bla bla bla." Letak call terus melompat jerit peluk umi kite. hehehe. Berkat doa and perintah umi suruh buat solat hajat segala sebelum gi interview. Alhamdulillahhhhhhhhhhhhhhhhhh for all those failed interview before.

Gua dah pikir ni kalau dah 3 bulan menganggur dah pikir nak mintak kerja kat bakery kat rumah ni je haaa. hihihi.

Tapi join MLM MEMANG TAK LAH OMG DAH DUA KALI KENA NAK JADI APA INIIIII.

okay dah bye. hikhik.

Friday, September 5, 2014

Laptop

Hai.

So akhirnya laptop dah diformat. FINALLY. Selepas satu demi satu pertangguhan berlaku. YEAY. Finally I can happily write again. I have loads of things to write. With or without internet connection, i am still gonna write. I dont know why I just love writing.

And most important, boleh tengok movie dengan screen resolution yang betul. Yeay. hehehe.