Tuesday, August 9, 2016

holymoon trip - lombok

hi sumorang.

cam kewl je rasa holymoon - holiday + honeymoon. ihikhik. basuh baju dah, sidai dah, angkat dah, apply kerja kat jobstreet dah, masak untuk sendiri lunch dah, main kucing dah, lipat baju dah, now its time for some blogging. serious kadang rasa macam tengah repeat phase lepas form 5 pulak ni. hahaha. gonna enjoy this moment before (insyaAllah) getting a job. tehehe.

so nak sambung trip lombok haritu. gambar pun dah dapat dari Faez. Second day kitorang still guna supir yang sama, Supardi. Sebab masa kitorang dinner malam tu dia call tanya. Untuk senang kitorang guna dia je. second day trip kitorang pergi Gili. Kat Lombok ada 3 gili famous, Gili Trawangan, Gili Air and Gili Meno. Korang boleh pilih nak naik speed boat or boat biasa. Harga boat biasa murah. Tapi sebab kitorang ada duit lebih, kitorang prefer speed boat.

Jeti untuk ke Gili.


Jeti untuk ke Gili.




Speed boat yang kitorang naik is Aisyah Speed Boat. Total 3 gili + snorkeling adalah IDR 1.7 juta untuk 2 orang. Lebih kurang MYR500+, Eh? nape haritu rasa macam 200+ je? okay nanti nak confirmkan dengan Faez, tapi rasanya ye IDR1.7 juta. sebab kitorang bila bayar takde nak convert2 duit MYR hahaha Alhamdulillah ada rezeki naik speed boat :'D. Mashehhh umi sponsor kitorang sikit MYR and IDR. Lebiu :')

speed bout pun boleh. XD


First gili was Gili Air. Kawasan dia memang cam krik krik. sesuai untuk orang yang nak privacy. Dia turunkan kitorang sekejap, dalam 10 - 15 minutes, pastu kitorang jalan2 jap. Beli kain untuk jadi towel iolls. Sebab tak plan nak snorkeling kan. So tak bawak la towel ke kain ke apajadah ke. 


orang boat offer nak ambik gambar lepas menyampah tengok kitorang selfie. kekeke :P




Lepastu dia pergi Gili Trawangan kejap, ambik barang2 nak snorkeling and bawak kitorang pergi Gili Meno. Okay sebenarnya aku agak confused between Gili Meno and Gili Air. Cam kat mana sebenarnya aku snorkeling. hahha.plus dua2 Gili pun cam sunyi sikit and sesuai untuk privacy. First time snorkeling not bad la. Memula nak bernafas tu rasa cam orang athma. Tak reti nak relax. Lama lama, tak reti nak stop pulak. Dah la tak reti swimming, pergi ke mana mana tah sebab excited kekeke. 

First Gili which im pretty sure was Gili Air. Kosong and ada kedai kecik2 camni je. 

gambar taruhan di facebook XD






Oh ya untuk first timer, kalau nak guide, orang boat boleh ajar. Bayaran terserah aja deh bak kata orang tu. Kitorang perlu guide sebab dua2 tak reti berenang and first time snorkeling. ehehe. Memang first time tengok ya Allah cantikkkkkkkkkkkkkkk sangatttttttt. Lama jugak rasa kitorang snorkeling haritu. Guider laju, tangan dia tak habis tunjuk sign suruh ikut dia, aku dah carut2 dah "nak suruh ikut tapi laju grrr stop, sabar!" hahaha.

Btw siapa yang first timer and noobies cam aku jugak, kalau ada nampak batu karang jangan ada niat nak pijak pulak. Sebab tajam. Aku bukan la nak pijak, tapi rasa nak sentuh wehh, Rasa cam eee dekatnyeee dengan batu karang, cantik cantik lak tu nak rasa texture dia camneee hahahha. Nasib baik kaki pendek tak sampai. 

Lepas snokeling, duduk jap minum air kat Gili Meno. Ni yang pantai banyak batu karang.

Gambar snorkeling takdak cause we dont have a gopro and our lifeproof's casings are gone. But still it was fun. hehehe.

Lepastu dia bawak kitorang pergi Gili Trawangan untuk berjalan jalan. Gili Trawangan ni yang banyak sikit tourists. Sepanjang jalan ada kedai2 jual2 makanan. Orang cakap kalau nak night life boleh stay dekat sini. Kitorang jalan jalan sikit, pastu lepak tepi pantai tunggu boat. Pengangkutan kat sini either Cidomo (orang boat ada explain what does it actually stands for. Ci for bla bla, Do for bla bla Mo for motor if im not mistaken), and bicycles. 



dont eat here. 

DONT EAT HERE.

kitorang order kebab ayam sorang satu. Mula2 makan dah rasa cam ayam busuk dah. Tapi aku fikir rasa sos kot. Taknak nampak mengada dan asyik membazir makanan, aku makan jugak. Tengok Faez pun makan. Tapi dia tu memang semua benda makan. Kalau batu dengan kaca boleh makan rasa dia boleh habiskan. kekeke. Tapi aku tak habis gak. Lepas makan Faez cakap rasa cam ayam busuk gak. Tapi taknak membazir dia makan jugak sampai tinggal sikit.


Sementara tunggu boat pickup kitorang.

byebye gili trawangan.

Gili Trawangan ni rasa besar lagi and kitorang tak explore the other side of the place. Tempat yang ada buaian famous tu pun kitorang tak pergi. Tapi kalau laut personally yang cantik Gili Trawangan. Untuk snorkeling taktau la pulak. Yang kitorang pergi Gili Meno cantikkkkk. Pantai kat Gili Air and Meno banyak batu karang. So nak pijak kena berhati hati. Trawangan halusss je pasir dia hehe.





perhatikan shawl yang dah terkebelakang. Sebab tak plan pergi snorkeling. Kalau tau dah lama pakai tudung indon je hahaha. Hilang satu jarum peniti huh.

Balik tu kitorang tak gi memana balik hotel je. Petang dinner kat hotel je. Price tak ingat berapa tapi murah sikit dari semalam nya. hahaha.


see tak cukup peniti nak pin lagi sebelah tudung. hurmmm

Kitorang lepak situ sampai malam. Pastu makanan pun sampai lambat. heheh. Lepas makan tetiba mai sekumpulan pemusik (gittew) suruh kitorang request lagu. Padahal nak balik dah kot.

 "Do you want English Song? Indonesian Song? Sepanyol song?" . Kitorang dah cam "its okay its okay. no need. thanks" Dia stay jugakkk. Aku pun cakap la "an indonesian song please."





and there's me in the video tryna record them but failed. this was recorded by husband using his phone.

Bila tahu kitorang tengah honeymoon, diorang siap suruh pegang tangan sambil pandang mata masing masing. Hello segan okay. Hahaha. Lepas habis je lagu cepat2 kitorang bangun. Kang dia main lagu english la sepanyol la kang habis hahah.

Pastu balik bilik gossip gossip and tengok princess diaries. Aku je la tapi yang tengok. ehehe.

Till then, kalau rajin aku sambung la, kalau tak gambar buat pekasam la.

bye


Friday, August 5, 2016

Medicine

we had a fight. My husband and i.

We apologized half and hour after that. We confessed few stuffs while apologizing. One thing that made me cry harder (yes I've cried the moment i said im sorry), he told me about his fever.

Him : kite rasa demam kite dah kurang. Lambat sikit kurang sebab tak makan ubat.

Me : nape taknak makan ubat?

Him : nanti awak berjangkit pulak demam, ada ubat nak makan. Takyah pergi klinik kerajaan tunggu lama. Procedure kat office nak letak nama isteri untuk klinik panel lama. Just in case demam boleh makan ubat kite dulu.

T______T

I feel like i have to blog this to sort of remember it in the future. To remember that whatever happen you're there for me.


 I love you husband :'(

Tuesday, August 2, 2016

Honeymoon penat gila

Hi.

Here i am again. Baru lepas scroll jobstreet and clicking on apply banyak banyak . kekeke. Dah bosan apply, update blog sikit.

Tempat honeymoon ni lama kitorang survey. Dari awal tahun, around Jan Feb macam tu. Aku memang suka pulau and laut. Asalnya nak cuti kat dalam Malaysia je. Save budget untuk hidup lepas kahwin. Pulau Perhentian ke, Tioman ke Lang Tengah ke. Lang Tengah baca review memang orang kata cantik, tapi kalau dah remote sangat tempat dia pape jadi kang sakit ke tak memasal lak kan.

Long story short, aku hint2 nak pergi Lombok and yeay Alhamdulillah murah rezeki ada orang book kan hewhewhew. Time tu pun dua dua kerja so kitorang combine gaji beli tiket flight, book hotel. Kitorang naik Air Asia. Air Asia ni ada masa2 tiket murah ada masa tiket mahal. Ni semua Faez uruskan sebab dia rajin hiks. Hotel pulak kitorang book through Agoda.

Hotel : Holiday Resort Lombok
Type of Room : Beach Bungalow
Breakfast included
MYR : 1002.02
Reservations : 1 Room 3 Nights.


Flight ticket pun around RM800++ camtu. Semua ni kitorang tong tong so banyak cut cost disitu. Kitorang stay dekat Senggigi sebab orang kata situ sesuai untuk honeymoon. Kalau nak night life boleh pergi Gili Trawangan. Which besok tu kitorang pergi tempat dia agak packed la.

Bayangkan, nikah Jumaat malam (22/7/2016), Sanding Sabtu (23/7/2016), flight kitorang Ahad pagi (24/7/2016) pukul 8.35AM camtu. Dengan penat gilaaaaa gigih jugak bangun kul 3.30AM siap2 pergi airport.


Gigih sangat nak angkat 2 beg terus kan? Lantakkkk kauuu.



Alhamdulillah takde yang termiss flight and lepaih 3 jam camtu, kitorang pun sampai ke Airport Lombok. Dah sampai lupa dah segala tips baca kat blog suruh pilih teksi bluebird bla bla bla. Redah kasi pecah je hahahah. Ramai gila orang approach. Serious macam ada fan meeting lak kat situ. Akhirnya Faez pilih sorang brader ni nama dia Supardi. Kalau nak ke Senggigi IDR250,000 = +-RM80.

Keluar pintu belakang so gambar tak berseni sangat. 
Airport Lombok kecik dan selesa untuk beratur cop passport dan sebagainya. Compared to Airport Bandung yang sesak ya'amat. Oh ya, sampai2 kitorang beli simcard IM3 kalau tak silap. 4gb internet untuk 2 months. IDR27000 = +-RM8. Faez beli sorang aku tak beli.

Ate this before going back to KL, kfc won for sure. 

Dia nyanyi2 kat airport. Lagu Lombok maybe.

Tak berseni en aku tangkap gambar? Tangkap asal ada untuk blog harhar. Dari airport nak ke Senggigi ada la dalam 1jam 30 minit. Sepanjang perjalanan tu banyak tembikai, or diorang panggil semangka. Tak tangkap gambar  sebab iolls pemalas. Before sampai hotel kitorang mintak dia bawak pergi tapau makan. Dia bawak pergi Rumah Makan nada Alam nyaman. Katanya famous dengan Ayam Taliwang.


tak tangkap gambar sebab penat. Tapi ni la tempat dia. [source]

Kitorang tapau 2 bungkus ayam taliwang. jus nenas, tembikai and air mineral. Total IDR138,000 = +-RM43. WTF mahal. Kitorang baru perasan mahal bila dah sampai hotel. Rupanya main order je tak tengok harga. Lusa kitorang pergi balik tengok harga IDR45000 satu. +RM14. imo, ayam taliwang rasa dia biasa je. Takde kuah sangat , pastu ayam dia kecik takde daging lol. dah la tengah lapar, harem betei. Tapi yang 2nd time pergi tu kitorang beli nasi goreng aaa murah.



Dah sampai hotel takleh check in lagi. Check in pukul 2. Dapat welcome drink, honeydew tea. Kot la.

depan bilik. baru balik breakfast.



Nasi goreng tapaooo.


"SIALAN!" Terkejut iolls tengok movie subtitle indonesia okay. hahahah.



kalau kau membuang pastu teran kuat2, kat luar boleh dengar okay. hahaha. 


kalau hujan, yang basah kat bahagian pokok tu je. dia ada jaring2 kat belah atas. so feeling mandi outdoor sangat uolls.



okay gambar gambar bilik tu kitorang ambik masa hari ketiga. first day penat sebab bangun pagi sangat, second day penat sebab snorkelling, balik memang nampak katil. third day penat jugak tapi asyik sebut nak tangkap gambar tapi malas, so Faez tangkap kan. Nampak kan muka letih aku camne kat atas tu hahaha. 

Untuk activity on first day kitorang tak gi memane, duduk hotel sajorh, Petang jalan2 kat pantai and dinner terus kat hotel. untuk dua orang IDR400,000+ = +- RM125. Kat kawasan hotel takde kedai dekat2 nak tapau makanan or nak jalan2 ke. Bandar jauh. So yeah. 

photographed by love.
Btw without any filter okayyy. iolls jarang guna filter kecuali kalau gambar gelap. Time tu memang dah nak maghrib tu gelap camtu.



Tunggu sunset katanyerrrr.

Laut tu nampak je tenang padahal ombak dia kuat kot. Kitorang diri tepi pantai je, ombak datang tertarik okay. Ada video dia kat instagram. which i initially wanted to put it here on my blog but the embed option is not there anymore. huh.


gambar banyak dekat phone Faez asyik lupa nak transfer hurmmm. Will continue once i got all pics from him. kalau ingat la. balik2 dah borak borak borak pastu lupa. heheh.

dah la bye.



Monday, August 1, 2016

kahwin

hi.

taktau nak buat intro apa harharhar. im married yeayy. didnt expect my wish to get married before 25 came true. dulu target kalau dah 25 tak kahwin lagi mintak mak carikkan. Alhamdulillah 24 tahun dah kahwin and dah kena kemas rumah sendiri. eh?

Alhamdulillah hari jumaat haritu 22/07/2016 kitorang selamat diijabkabulkan dengan sekali lafaz. walaupun aku macam tak sure sebab ada orang tu pronounce syed as "shayid" instead of "sayed", tapi dah tok kadi kata sah Alhamdulillah la hihihi.


big thanks to my family especially my mother who next my mother who next my mother and then my father. hihi. and of course adik beradik especially yang tolong bawak pi sana sini beli barang hantaran, buat bunga2 hantaran kat KL, pi mai pi mai sana sini, mekapkan cheq, tolong buat signage jalan last2 minute teman pi laminate (and some people still sesat lol  penat ahkaks pergi laminate last minute tau)  mashehh. pestu untuk opah yang bawak pi gunting rambut few days before kahwin, and tak lupa kasi minum jus apa tah hari hari.mashehh. hihihi.

also to groups of friends dari sekolah rendah SSP  (kay takde group Ain datang sorang je hahaha), sekolah mahad and kuis, mashehhhhh. geng gegeleng siap volunteer bagikan doorgift, tolong mak kite kat pintu masuk. ya Allah serious tak expect kot. ada dari awal majlis sampai akhir. sobs sobs. geng mahad mashehh hilangkan nervous before masuk dewan nak nikah tu. kalau takde korang takde aku buat lawak bodoh bagi hilang nervous hahhaa.






hat ni ja gambaq yang ada setakat ni. gambar lain photog belum kasi. sebab kitorang ada lagi satu reception belah lelaki august ni. btw, official photographer kitorang adalah Sweet Touch Production.
Alhamdulillah photographer sangat sempoi, tambah lak dengan hobi si Faez bercakap tak henti2 XD.


This one's my fav! walaupun hakikatnya masing2 dah takde mood sangat, dengan tengkolok and crown mak andam dah mintak awal2 tetiba, gambar still cantik. i mean the whole pic, not just us. eh? harharhar.

dah la nak sambung kemas rumah. paihtu masak sebab ceq lapaq. kbye.

Friday, July 15, 2016

Sending Out wedding invitations to lecturers

Hi.

Tadi aku pergi KUIS, sebab nak kasi kad kahwin dekat lecturers. Sumpah awkward yang amat sebab first lecturer aku jumpa tak ingat aku. Pastu dia tanya aku dia mengajar apa, aku pulak tak ingat. Elok sangat lah tu kekeke. i had to use azuan fahim ghazali and hasnah's name for her to remember me, tapi takpe diorang pun puan tu tak ingat sangat hihih XD. Ye lah iolls dulu kan passive income orang nya.

Tapi Alhamdulillah sorang  dua je la tak ingat. Yang lain memang ingat sebab hampir tiap tiap sem mengajar kitorang. Ada sorang lecturer siap elak eye contact kay. Obviously dia tak ingat aku siapa hahaha. Tapi aku kasi jugak kad sebab pernah belajar dengan dia time shortsem.

Soalan standard yang bukan sahaja lecturer, malahan tak kira umur lelaki atau perempuan tanya "kahwin dengan orang mana?" Jawapan standard "orang selangor jugak." Tapi bila dengan lecturer "orang sini je puan, orang kuis." hahaha

Puan M : Oh saya tau, ada tengok2 jugak kat facebook (we're friends on facebook XD)

Puan S : Siapa ye?

Tashia : Ala puan nama dia dulu panjang orang panggil.

Puan S : *Muka terkejut habis*

 guess she didnt expect that coming. hahahha.

Puan A : La saya ingatkan awak dah kahwin dah (must have stalked me on facebook jugak tu kekeke)


Alhamdulillah everything went well. Memang ada facebook event untuk invite, tapi rasa macam tak proper nak invite lecturers through facebook. And gembira sebenarnya bila dapat jumpa balik lecturers yang ngajar dulu. =)




Thursday, July 7, 2016

Marriage


Hi all.

Harini raya kedua hang pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana pi mana ja? Hikhik.

Harini raya few houses. And dengar orang cerita pasal experience kahwin depa. Not in a good way though. 2 stories thats enough to creep me out.

First story

A woman, was married to a mat pit. Who believed that he'll change after getting married. Ended up divorced after <5 years ( sebab anak first umur 5 tahun, just assuming ) . Anak first kena bawak lari dengan ayah and dah terpengaruh dengan lifestyle mat pit. Sian dia. Ex husband carik and ugut macam macam. It was a very long story and i tried not to focus on it too much.

Second story

Perempuan jugak, bercerai dengan ex husband sebab jumpa perempuan lain. Kira orang ketiga la ni. And thats all i know. Hats off to the woman for not selling her stories out on facebook and to everyone. Kitorang tau pun lepas dah habis iddah. Kire lama jugak la kan.

Thing is, im getting married in 2 weeks time insyaAllah. These stories rub off all of my expectations of marriage and hits me back to reality. These things could happen in a marriage (Na'udzubillah). Marriage is not just about hearts and flowers, hugs and kisses, baby and bae, etc etc etc.

Jodoh pertemuan ajal maut kerja Tuhan. May Allah ease everything for us. And may it lasts forever till jannah :)

P/s : you probably not gonna read this now since kat kampung internet slow . Just would like to say love you. Kbye



Friday, June 24, 2016

Beli kuih ke buat kuih


Hi.

So this week aku dah start distribute kad kahwin. Sebab next next week cuti paihtu sehari je lagi tinggal nak kerja. Awkward jugak nak kasi kad kat geng biasa kau buat lawak bodoh hambar dan sebagainya.

Tapi lepaih tu tak henti henti membahan aku. Dok sebut sebut "Ajak Faez sekali la bukak puasa." Kat chat group office "wey Muhamad Faez Baharun mana" . Banyak kau punya baharun hahahaha.

Harini pun sama.

S : weh beli kuih raya aku ni.

Me : aku dah beli kan satu jenis.

S : Tu satu, beli la untuk Faez. (urgh takde modal nak bahan tu)

Me : Eee tak kuasa laaa.

*gets a brilliant idea*

Me : Aku tak beli untuk dia, aku buat untuk dia.

S : Wekkkkkk.

Me : victorious laugh.